van 24 naar 48 beelden per seconde ?

Al sedert het ontstaan van de mainstream filmindustrie, rond de jaren 1920, wordt film gedraaid aan 24 beelden per seconde., deze keuze werd destijds ingegeven door zowel technische als financiele beperkingen.

Tot op heden werd er ook steevast aan deze regel gevolg gegeven, echter tijden veranderen en steeds meer en meer filmmakers zijn gewonnen voor het idee van hogere beeldsnelheden.

Waarom slechts 24 beelden per seconde ? en wat is het voordeel van hogere frame rates ?

Zoals reeds eerder aangehaald is deze keuze bepaald door twee factoren, in eerste instantie zocht men naar een beeldsnelheid die net hoog genoeg lag om de kijker het gevoel van bewegend beeld mee te geven, en toch een minimum aan filmmateriaal (pellicule) te gebruiken om de kosten zo beperkt mogelijk te houden.Ook de technische middelen waren destijds niet voldoende om hogere frame rates te halen.

Jammer genoeg heeft deze lage beeldsnelheid ook zijn nadelen, van zodra de beeldinhoud zeer snel gaat bewegen krijgen we de typische onscherpte, ook wel motion blur genoemd, die eigen is aan lage frame rate, er is nl op dat ogenblik niet voldoende beeldmateriaal aanwezig om alle stapjes van de beweging weer te geven.

Resultaat; snel bewegende beelden worden onscherp en door het gebrek aan voldoende beeldjes krijgt men een gevoel van schokkerige bewegingen, strobe of judder genoemd, vreemd genoeg geeft dat voor heel wat liefhebbers net dat typische weer wat men door de jaren heen als zijnde "de filmlook" is beginnen bestempelen.

Nu, 90 jaar later liggen de zaken enigzins anders, steeds meer en meer films worden niet meer op de traditionele pellicule gedraaid maar wel met digitale camera's zoals bvb Red en Alexis camera's.

Deze toestellen gebruiken geen pellicule meer maar slaan de beelden op via een digitaal medium zoals harde schijven ed. Ook meer en meer bioscopen worden of zijn reeds uitgerust met digitale projectoren, want draaien op hogere frame rates heeft uiteraard geen zin als ook de projectie niet aangepast is.

De komst van 3D heeft deze evolutie een extra boost gegeven, daar waar men bij een "gewone film" nog wegkomt met deze onvolkomenheden is dit bij 3D een behoorlijk struikelblok, niet te verwonderen dus dat James cameron, de vader van Avatar grote voorstander is van 48 frames per seconde, de opvolger Avatar 2 zal dan ook zeker op die manier worden gedraaid.

Ook zijn collega Peter Jackson, (Lord of the Rings) is overtuigd en draait op dit moment zijn nieuwste langspeelfilm The Hobbit in 48 frames per seconde in 3D op digitale camera's.

Het lijkt er dus op dat Hollywood de stap heeft gezet naar een nieuwe evolutie op technisch vlak, ook al zal het nog wel even duren voor het mainstream zal worden, ikzelf kijk er alvast naar uit ;-)