Sony VW-1000 ES 4K projector Review

Review Sony VW1000 the story off The Beauty and the Beast. Zoals alle moderne sprookjes begint dit verhaal met “ er was eens”

Er was eens een jaar waarin Home cinema liefhebbers verwend werden met het ene mooie toestel na het andere. Ik denk dat dit niet overdreven klinkt, we zijn vorig jaar echt wel op onze wenken bedient het begon allemaal een beetje met de Sony VW90. Daar waar Sony een aantal jaren lang een beetje langs de kant moest staan en merken als JVC en Epson vooral de toon aanvoerden werd dit met de introductie van de VW90 net even anders. Sony verbeterde de tekortkomingen waar de meeste reflecterende panelen last van hadden op een fraaie manier, snellere panelen, bruikbare frame interpollatie een zeer dynamisch plaatje, scherpe maar toch zeer filmische look enz.

Op 3D gebied liet deze VW90 echter nog wel wat kleine tekortkomingen zien, niets om van wakker te liggen maar toch. Een paar maanden, later midden in de zomer kwam er nieuws van een instapmodel dat op 3D gebied de grote broer VW90 zou overtreffen het beestje kreeg de naam HW30 . Met nieuwe aansturing van de lamp en een paar andere verbeteringen op 3D vlak en een scherpe prijs was dit een zeer interessante ontwikkeling. Het kon niet anders dan dat Sony deze lijn zou doortrekken in de duurdere reeks en ja hoor niet veel later kwam er het nieuws van de VW95, aantrekkelijker geprijsd dan zijn voorloper de VW90 en met de verbeteringen uit de HW30 die werden doorgetrokken hadden we een machine die de meest veeleisende Home Cinema liefhebber echt wel kon bekoren.

Op een moment dat we dachten het wel zo een beetje gehad te hebben kwam Sony op de IFA in Berlijn met de aankondiging van een Rolls Royce onder de Home Cinema projectoren,.Met veel gevoel voor drama en onder een zwarte doek verborgen stond hij voor een selecte groep van dealers klaar om getoond te worden. Jammer genoeg bleef het daarbij, we kregen “ de behuizing “ te zien en wat uitleg over wat het ging worden maar daar moesten we het dan voorlopig mee doen.

Echter het lange wachten werd deze week beloond, nog nooit heb ik zo staan uitkijken naar de komst van een nieuw toestel, met torenhoge verwachtingen en als een klein kind dat nieuw speelgoed heeft gekregen deed ik de doos open.

The looks: Niet direct het allerbelangrijkste voor een projector maar als ik om en bij de 18000 euro moet neertellen dan wil toch ook wel een toestel dat een beetje mooi aan het plafond hangt. Smaken verschillen natuurlijk maar persoonlijk vindt ik het een zeer geslaagd geheel, de vormen die we kennen van de VW95 komen ook in de VW1000 terug met het grote verschil dat ook de zijkanten volledig zijn afgerond. De behuizing zelf is zeer appart, geen glanzende effen oppervlak maar een matte laag die wat ruw aanvoelt en afgewerkt is met wat glanzende spikkels, moeilijk te omschrijven maar het lijkt een beetje op zacht schuurpapier. Voor alle duidelijkheid dat bedoel ik dus niet negatief ik vindt het een zeer geslaagd geheel, de voorkant is wel afgewerkt in een glad materiaal. Die voorkant is nu net wat dit toestel wat looks betreft voor mij zo speciaal maakt, de forse lensopening is rondom afgewerkt met een grille die mij de eertse keer dat ik het toestel zag aan een straalmotor deed denken. Van de voorkant bekeken ziet deze VW1000 er zeer imposant uit, dat is uiteraard ook te danken aan zijn behoorlijk forse afmetingen. Met zijn bijna 30 kg aan gewicht en bijhorende afmetingen is dit beestje niet iets wat je zomaar aan eender welke constructie kan hangen, bezint eer ge begint is hier wel degelijke de boodschap.

Wat aansluitingen betreft zijn er weinig opmerkingen, alles wat je nodig hebt is aan boord de enige opmerking die ik hierbij wil maken is dat de aansluiting van het stroomsnoer aan de linker achterzijde staat terwijl alle andere aansluitingen aan de recher zijkant staan (langs achter bekeken) Het is mij een raadsel waarom dit nu weer opgesplitst moet worden, je kan dus je kabels weer niet netjes bij elkaar krijgen.

En dan nu beeld. Ok tijd om de stekker in te pluggen en een eerste indruk op te doen, wat reeds direct positief opvalt is het geluid, of het gebrek daaraan net zoals bij de VW95 is de ventilator amper hoorbaar een tikje meer dat wel maar wetende dat er een pak meer licht moet uitkomen zeker niet stoorbaar. Voor we aan het echte werk beginnen eerst even door het menu grasduinen, gelukkig houd Sony er aan om dezelfde menu struktuur te handhaven in deze VW1000 we vinden dus een overzichtelijk menu terug waarbij een eerste toevoeging zit nl de Reality creation, later daarover meer. Jammer genoeg missen we ook een functie en niet de minste, de RCP functie, Sony’s afkorting voor real clour processing (colour management) is niet aanwezig op deze VW1000. Na even contact opgenomen te hebben met de Sony Product verantwoordelijke was dit het antwoord Yes, there is no RCP function. You can only change the color temperature from the OSD menu and using the image director CD to change the Gamma settings. For color space, at the moment nothing you can do.... Of dit ook daadwerkelijk een probleem is dat lees je verder in deze review. Daar waar we het bij de VW95 nog moeten doen met gamma settings die namen krijgen die nergens op slaan heeft Sony gelukkig ingezien dat het een stuk handiger is om de desbetreffende gamma waardes in getallen uit te drukken. Ook de verschillende colour spaces hebben de juiste naam, de REC 709 HD colour space vinden we als dusdanig terug, samen met een DCI en adobe setting en drie settings die dan weer de nietszeggende naam colour space 1, 2 en 3 meekregen. Bij deze drie settings wordt het cinema filter dat zorgt voor de correcte kleuren niet gebruikt en krijg je dus het native kleurenspectrum van de projector te zien. Even meten hoe goed deze VW1000 her er uit de doos vanaf brengt wat gray scale betreft, zoals je in de meetwaarden onderaan deze review kan zien is dit uit de doos een meer dan behoorlijk resultaat, een paar kleine correcties en, de curve laat een nette D65 zien. Zeer belangrijk omdat het corrigeren van de kleurtemperatuur ook meestal tot gevolg heeft dat de lichtopbrengst aanzienlijk kan dalen dat is hier dus absoluut niet het geval de volledige lichtopbrengst kan hier dus benut worden en dat is behoorlijk wat. Laten we even beginnen met de Bioscoop 1 stand, met de iris open en de lamp om max meet ik een verbluffende 24 Ftlmb !!!, met de lamp op laag is dit nog steeds 18 Ftlmb op een 2m20 scherm. Dit is met de gray scale gecalibreerd op de juiste kleur temp en de Rec 709 colour space Bijhorende contrast meting met de iris uit kom ik op een native van 13000/1 Verbazingwekkende cijfers die de beloftes die sony maakte wat lichtoutput en contrast betreft waarmaken. De meting van de kleurendriehoek laat nog meer fraais zien, de rec 709 komt akelig dicht in de buurt van de perfectie, ik geef graag de eer aan Frank om dit te bevestigen aangezien zijn meter nog nauwkeriger meet dan de onze. In de bijhorende foto van de CIE driehoek zie je hoe onwaarschijnlijk dicht alles in de buurt zit, ook de bijhorende luminantiewaardes zijn bijna perfect te noemen, hier en daar is er nog ruimte voor verbetering maar jongens dit zit snor. Even wat testen gedaan met de verschillende iris standen, er zijn twee automatische en een manuele stand. De automatische verschillen in die zin dat bij een van beiden de iris niet over zijn volledege bereik open gaat, bij de andere stand is dat wel het geval. Ik moet hierbij toch wel opmerken dat in tegenstelling tot de VW95 ik hier de iris af en toe toch wel zijn werk zie doen, zeker in de hoogste stand is dit het geval in de lagere stand minder.

Allemaal veelbelovend maar hoe ziet het plaatje er nu uit?? Direct maar begonnen met The Dark Knigt na ongeveer twee minuten heb ik mijn vrouw er even bijgeroepen, ik licht even toe zij heeft in al die jaren dat we met Home Cinema bezig ben amper twee keer een film met mij gezien. Ze stapte de demo ruimte binnen en was dusdanig onder de indruk dat ze mij later op de dag vroeg of we s’avonds een filmpje gingen kijken op de VW100. Ik keek echt mijn ogen uit, de scherpte en diepte die in het beeld zit is bijna onwezenlijk , met de drie dimensionele look die deze projecor in 2D neerzet zou je bijna het echte 3D gebeuren vergeten en dat komende van een 3D fan wil wat zeggen. Dan maar even aan de slag gegaan met de Reality creation wat eigenlijk een mooi woord is voor de scaler die in de VW100 zit. Deze scaler kan je in verschillende stappen regelen waarbij je respectievelijk in verschillende resoluties gaat upscalen. De kunst hier is zeker niet te overdrijven maar wat een verschil als je deze aan of uit zet, alle putjes, haartjes, en details zijn zichtbaar ik heb dingen ontdekt die ik nooit eerder heb gezien. Ga je hier echter te ver dan duiken er wat nevenefecten op die je kan vergelijken met een electronische scherpte regeling, niet overdrijven is hier zeker de boodschap. Ik heb de scherpte regeling volledig uit gezet en de met de Reality Creation een beetje heen en weer gegaan het zal absoluut persoonlijk zijn maar meer dan 20 op een schaal van 100 zou ik met Blu Ray zeker niet gaan het is dan zo scherp dat het niet meer aangenaam kijkt. Nog even Bond in de player gestopt en weer was het genieten geblazen, kleuren spatten van het scherm, contrast en dynamiek zijn enorm. Dan tijd voor 3D, Tron is voor mij een zeer goede test omdat ik dit een van de beter 3D films vindt en vooral omdat er behoorlijk veel donkere stukken inzitten die toch wel het uiterste vragen wat lichtopbrengst betreft. Ook hier komt deze VW1000 zeer goed weg, jammer genoeg heb ik vandaag de tijd niet meer gehad om de lichtopbrengst en gray scale doorheen de bril te meten, hopelijk morgen nog even voor we naar ISE vertrekken. Ik kan ook amper wachten om op ISE native 4K materiaal te kunnen bekijken, allen naar de Sony booth ;-) Cross talk heb ik in de paar stukken die ik heb bekeken absoluut niet opgemerkt, de lichtopbrengst in combinatie met het contrast en accurate kleuren zijn wat mij betreft een verademing voor de 3D fan. Een kleine voorlopige samenvatting van wat ik tot nu toe gemeten en gezien heb.

Pluspunten; Zeer mooie preset waarden uit de doos - Zeer hoge lichtopbrengst - Bijzonder hoog native contrast - Waanzinnig scherp en zeer goede upscaling van Blu ray materiaal - Voldoende lichtopbrengst in 3D

Minpunten; De iris werking is in bepaalde standen zichtbaar - Geen CMS systeem om de laatste fijntuning te doen - Aansluitingen van Stroom en video zijn niet aan dezelfde zijde van het toestel - Prijs, met een prijs van rond de 18.000 euro is dit niet voor iedereen weggelegd

Wat klanten zeggen

Jullie realisatie is echt top! Wij zijn super tevreden. 😁.

 

 

Koen - Erpe-Mere België

Persoonlijke aanpak door gepassioneerde mensen, perfecte service ook na verkoop.

Yoshi - Maaseik - België

Het resultaat mag er "echt" zijn en 3D is Top !!

 

Johan DB - Hever - België

We hebben gisteren de eerste film gekeken. Perfect!

Jons uit Hoeilaart - België

Jullie hebben iets geweldig gemaakt en we zijn uitermate tevreden.

Bert uit Hamme - België